Ptačí hnízdo
Ráda bych Vám představila jednoduchou výtvarnou aktivitu, kterou můžete zkusit společně se svými dětmi. V textu na příkladech podrobně popisuji, jak s dítětem tvořit tak, aby to odpovídalo jeho aktuálním vývojovým možnostem. Tyto uvedené principy můžete aplikovat při jakékoliv jiné výtvarné aktivitě.
V batolecím období se děti pomalu začínají seznamovat s výtvarnými materiály. Pro děti je velmi fascinující, že mohou zanechat stopu - barvou, fixou nebo rajskou omáčkou. V tomto období není vůbec důležité soustředit se na výsledek - výrobek. Dítě chce zkoušet, experimentovat, objevovat materiály prostřednictvím svých smyslů a zažívat se jako konatel děje. To nám ale nebrání využít některého z jarních témat, abychom dítě k aktivitě namotivovali.
Jako námět jsem pro tuto aktivitu zvolila ptačí hnízdo.
Motivace
V rámci motivace můžete s dětmi stavět hnízda a pelíšky u vás doma - z dek, polštářů nebo šátků. Můžete se střídat v roli “vajíčka” a “maminky” a vzájemně o sebe pečovat - hladit, přikrývat, zahřívat a užívat si okamžik “vylíhnutí.” Určitě vás napadnou i jiné hry spojené s “hnízděním.”
Pomůcky a výtvarné potřeby
- igelitový ubrus či jiný podklad, abychom ošetřili plochu na tvoření
- tričko na ušpinění nebo zástěrku na malování
- savou hadru (starý ručník) na rozlitou vodu a barvy
Tip: Tuto fázi doporučuji nepodcenit. Pokud si dobře připravíte prostředí, nenecháte se vyvést z míry špínou z barev a rozlitou vodou a můžete se plně věnovat tvoření s dítětem.
bílý výkres A2
Záměrně volíme velkou velikost, aby dítě mělo dost prostoru k vyjádření se. V batolecím věku vychází pohyb při malování z ramene, a proto potřebujeme velký papír, aby dítě mohlo uvolněně pohybovat celou paží.
voskovky
Ideálně volíme ty, které podporují špetkový úchop - bločky nebo trojúhelníčky. V pozdějším věku můžeme použít i klasické trojhranné voskovky.
štětec nebo houbička
Protože budeme pracovat na větším formátu, bude dobré použít na malování nástroj zanechávající širokou stopu. Právě šířka, intenzita a výraznost stopy je to, co dítě v tomto věku fascinuje - může být aktivním hybatelem, ovládá to, co se děje s obrazem.
My pro tyto účely můžeme použít menší kuchyňskou houbičku nebo širší malířskou štětku.
voda
Vodu na malovaní si připravíme do nízké plastové misky s širokým dnem, aby byla stabilní a nepřevrhla se. Vody nalijeme do misky jen cca 2 cm a v případě potřeby přidáme. Využít můžete i nevylévací kelímky.
vodové barvy
Nejpraktičtější jsou školní knoflíkové barvy. Nezapomeneme je před začátkem práce “pohladit” namočeným štětcem, aby barva lépe “barvila.”
kancelářský papír
Papír budeme trhat a mačkat, proto by měl být spíše měkčí.
nůžky
U nůžek si dáme pozor, aby odpovídaly věku dítěte, tzn. byly malé, ale zároveň funkční.
lepidlo v tyčince
Postup tvorby
- Na tvrdý výkres formátu A2 nakreslíme hnízdo - kroužíme voskovkami do kruhu a vytváříme hnízdo. Pokud je to spíše čmáranice, vůbec nevadí. Některá hnízda jsou prostě rozvrkočená. Jde hlavně o to, aby se dítě aktivně vyjadřovalo a zapojovalo. Střídáme různé barvy voskovek. Až je dítě touto aktivitou nasyceno, přistoupíme k druhému kroku.
- Vezmeme si vodové barvy a hnízdo vymalujeme štětcem nebo houbičkou.
- Po uschnutí, které můžeme urychlit fénem, hnízdo vystřihneme. Aby se nám lépe pracovalo, můžeme tvar hnízda zvýraznit voskovkou, aby dítě stříhalo po jasné linii. Dítě může stříhat, my mu přidržujeme a natáčíme papír tak, aby to dokázalo samo.
- Z kancelářského papíru tvoříme vajíčka tak, že ho natrháme na kousky a mačkáme do kuličky. Poté vajíčka lepíme do hnízdečka.
Role průvodce v procesu tvorby
- Vytvořte prostředí, ve kterém budete vy i dítě v klidu. Připravte pomůcky a prostor.
- Dítě podporujeme a snažíme se mu do tvorby co nejméně zasahovat. Aby dítě zažívalo pocit uspokojení a zároveň přisvojení obrazu, je nutné mu poskytnout co nejvíce prostoru pro samostatnou tvorbu.
- Vy se ho ptejte, motivujte, nabízejte materiál, posouvejte ho dál v procesu tvorby. Vyjadřujte nadšení a podporu.
- Opusťte své představy o tom, jak má hnízdo vypadat a nechte dítěti tvůrčí svobodu.
Pokud Vás zajímají další tipy na tvoření, podívejte se na webinář Jarní tvořivé inspirace.
Radka Rubešová
Výtvarná pedagožka, lektorka a arteterapeutka a autorka online programu Tvoříme společně.
Baví mě práce s výtvarným materiálem, experimenty a vytváření nových technik a postupů.
Jsem spoluautorkou několika knih o tvoření s dětmi. Miluji improvizaci a práci s přítomným okamžikem, kdy se nechávám nést aktuální situací s důvěrou v sebe, své znalosti a zkušenosti na tomto poli. Věnuji se prožitkové práci s hlínou a studuji arteterapeutickou techniku Práce v hliněném poli. Vedu výtvarné prožitkové workshopy pro děti i dospělé.
Mám podporujícího muže a tři děti.