Klacky sem, klacky tam, co já s nimi udělám aneb...
Dřevěný přívěsek na klíček
Klacíky, větve a větvičky, které potkáte na jakékoliv procházce lesem. Některé necháte bez povšimnutí. Na jiné stoupnete a užijete si zvuk křupnutí. Pro jiné se sehnete, protože vás zaujmou svým tvarem či strukturou.
V tomto článku získáte inspiraci, jak si užít s klacíky na procházce trochu legrace a zároveň, jak je můžete využít jako materiál ke tvoření. Zatímco někdy se při tvorbě můžeme soustředit pouze na proces, tentokrát si ho sice také užijeme, ale na jeho konci nás čeká praktický výrobek, který nás může provázet ve všedním dnu jako upomínka na chvíle strávené v přírodě. Krom toho si vyzkoušíme také práci s nářadím, takže možná do aktivity vtáhneme i chlapce, kteří by se jinak do tvoření moc nehrnuli.
lámání suchých klacíků - zakoušení vlastní síly, hledání způsobu, jak klacek přelomit
porovnávání délky, tloušťky - rozvoj předmatematických dovedností
skládaní obrazců, obrázků, písmen a nápisů
stavění domečků v lese
šipkovaná - vyznačování trasy pomocí šipek z klacků
Za pěkného počasí můžeme pracovat venku. Je možné si udělat tvořivý piknik a vzít si nářadí a potřebný materiál s sebou na procházku do lesa. Takové tvoření v lese má velké kouzlo.
suché větvičky a klacky o tloušťce 1,5 - 3 cm
Dřevo na přívěšek volíme vyschlé, ale ne ztrouchnivělé.
pilka
Na zaříznutí větviček zvolíme takovou pilku, se kterou se bude dítěti dobře pracovat.
smirkový papír
Můžeme použít obyčejný smirkový papír nebo brusnou myš.
voda
Vodu na malovaní si připravíme do nízké plastové misky s širokým dnem, aby byla stabilní a nepřevrhla se. Vody nalijeme do misky jen cca 2 cm a v případě potřeby přidáme.
vodové barvy
Nejpraktičtější jsou školní knoflíkové barvy. Nezapomeneme je před začátkem práce “pohladit” namočeným štětcem, aby barva lépe “barvila.”
štětec
Zvolíme kulatý štětec na vodové barvy odpovídající věku dítěte.
šroubovací očko
vteřinové lepidlo
karabinka na klíče nebo kroužek na klíče
lak ve spreji
kleště
Na procházce sbíráme klacíky, které se nám líbí tvarem a strukturou. V našem konkrétním případě jsou použité smrkové větvičky, které jsou vyschlé a zároveň “zdobené” červotoči.”
Větvičku si zkrátíme pilkou a zarovnáme z obou stran na požadovanou délku (3 -10cm).
Pracujeme vždy s dítětem a poučíme ho o bezpečné manipulaci s nástroji.
Nabídneme mu ideálně takový nástroj - pilku, který bude moci samo ovládat.
Můžeme mu pomoci s pilkou udělat první zářez a pak už ho necháme řezat samostatně. V případě potřeby mu klacík přidržujeme tak, aby neuhýbal.
Oba konce klacíků začistíme smirkovým papírem. V případě, že sloupneme i kůru, lehce očistíme celý klacík.
Vezmeme si vodové barvy, štětec a nádobu s vodou. Vodové barvy před samotnou prací navlhčíme štětcem, aby se nám lépe malovalo. Necháme děti klacík pomalovat dle libosti.
Abychom barvu zafixovali použijeme lak ve spreji, v případě nouze by postačil i průhledný lak na nehty.
Nyní si připravíme karabinku a očko. Pomocí kleští očko opatrně otevřeme, nasuneme karabinku a očko zase pomocí kleští zavřeme.
Místo karabinky můžeme použít i běžný kroužek na klíček. Jeho výhoda spočívá především v tom, že můžeme navléci na očko pohodlně i bez kleští.
Pro jistotu můžeme šroubovací očko v místě spoje se dřevem zakápnout vteřinovým lepidlem
Na závěr dřevěný přívěšek přestříkáme lak. V nouzi si vystačíme i s lepidlem Herkules, kterým dřívko přetřeme.
Role průvodce v procesu tvorby
Vytvořte prostředí, ve kterém budete vy i dítě v klidu. Připravte pomůcky a prostor.
Dítě podporujeme a snažíme se mu do tvorby co nejméně zasahovat. Aby dítě zažívalo pocit uspokojení a zároveň přisvojení výrobku, je nutné mu poskytnout co nejvíce prostoru pro samostatnou tvorbu.
Vy se ho ptejte, motivujte, nabízejte materiál, posouvejte ho dál v procesu tvorby. Vyjadřujte nadšení a podporu.
Opusťte své představy o tom, jak má výrobek vypadat, a nechte dítěti tvůrčí svobodu.
Vyrobený přívěšek si můžete pověsit na klíče, batůžek či tašku. Určitě je to také krásný tip na dárek z dovolené pro někoho blízkého.
Hledáte další inspiraci, co v létě tvořit s dětmi venku na zahradě, v lese, na louce či u moře…?
Lákají vás všechny ty kytky, kameny a větvičky ke tvoření, ale chybí vám konkrétní nápad?
Chcete si uchovat upomínku na prožité okamžiky ve výtvarném díle?
Můžete se těšit na:
Prožitky a hry v přírodě inspirující k ukotvení do výtvarné tvorby.
Kufřík na cesty - jaké výtvarné potřeby a materiály by vám na cestách neměly chybět, abyste mohli zaznamenávat své prožitky do výtvarných děl.
Nápady na tvoření u vody, na louce či v lese.
Tvoření z přírodních materiálu - s citem a vkusem.
Webinář bude spuštěný ve středu 6.6. ve 20:00 a přihlášeným bude dostupný až do neděle 10.6.
Pak se webinář stane součástí online kurzu Tvoříme společně, který znovu otevírám v měsíci červnu.
Radka Rubešová
Výtvarná pedagožka, lektorka a arteterapeutka a autorka online programu Tvoříme společně.
Baví mě práce s výtvarným materiálem, experimenty a vytváření nových technik a postupů.
Jsem spoluautorkou několika knih o tvoření s dětmi. Miluji improvizaci a práci s přítomným okamžikem, kdy se nechávám nést aktuální situací s důvěrou v sebe, své znalosti a zkušenosti na tomto poli. Věnuji se prožitkové práci s hlínou a studuji arteterapeutickou techniku Práce v hliněném poli. Vedu výtvarné prožitkové workshopy pro děti i dospělé.
Mám podporujícího muže a tři děti.