Ptáte se, proč by mělo vaše dítě přelévat? Možná se vám to zdá obyčejné a snadné. Jedná se, ale nejen o rychlou aktivitu na přípravu, ale především velmi hodnotnou činnost pro vaše dítě.
Co se děti učí:
- Zpřesnění pohybů
- Rozvoj jemné motoriky ruky (nepřímá příprava na psaní)
- Soustředění po celou dobu opakování
- Trpělivost a vytrvalost
- Koordinaci oko-ruka
- Nezávislost, sebedůvěru
- Péči o domácí prostředí
- Exekutivní funkce
Od jakého věku je to vhodné?
Touhu a chuť přelévat, nalévat, vylévat, atd. má v sobě každé dítě. Mají na to senzitivní období, které poznáte pozorováním - např. ve vaně, při přípravách v kuchyni, atd.
Obecně platí, že děti jsou schopné přesýpat od 15 měsíců - např. z misky do misky (běžně také nabírají rukama). Následně můžete přidat velkou lžíci a posouvat úroveň aktivit tak, aby vyžadovaly větší přesnost a soustředění. Kolem cca 2,5 věku již dítě zvládne přelévat bezpečně vodu mezi džbánky.
Náš týpek začal přelévat v 18 měsících po sérii přesýpacích aktivit. Lze tak vidět, že neustálým opakováním se dostal do fáze přesnosti a sebevědomí. Je tedy na vaší přípravě a pozorování, kdy je přelévání vhodné.
Druhy aktivit
Součástí aktivit je i úklid - utěrka/hadřík
- Přelévání mezi džbánky nebo skleničky - začínali jsme na malé, nerezové mlékovce
- Přelévání větším džbánkem (lepší je s širším dnem) do jiné nádoby (případně s použitím trychtýře)
- Lovení předmětů z misky s vodou do prázdné - s použitím cedníku/sítka/naběračky (začněte s dostatečně velkými předměty a následně menšími)
- Ždímání houbičky
- Malování vodou na kameny s použitím kulatého štětce (lépe se drží)
- Použití pipet a kapání barevné vody na vatové tamponky
Děti rády přirozeně provádějí aktivity celé, od začátku do konce, i když neslouží žádnému konkrétnímu účelu. Můžete vymyslet spoustu dalších!
Jak aktivity připravit?
Zcela ze začátku jsme na aktivity používali mísu (škopek), na stole pak protiskluzový tác a následně běžný plastový tác. Až s týpkovo umem jsme přešli na dřevěné tácy.
- Prostředí musí být pro práci vhodné - jako rodič tím nepřímo podporujete vývoj vašeho dítěte!
- Úkony se provádí zleva doprava (příprava na psaní).
- Nabídněte vhodný prostor pro přemisťování a pohyb (ne blízko zásuvek, ne stísněné prostory, atp.)
- Pomůcky volte přiměřeně malé a lehké.
- Před samotnou aktivitou ji dítěti pomalými a jasnými pohyby předveďte, aby je dokázalo opakovat.
- Nezapomeňte do ukázky i zahrnout, co má dítě dělat v případě vylití.
- Po aktivitě mu pomozte ji dokončit - např. hadřík odnést do koše na špinavé prádlo
- Dbejte, aby nebylo nic, co dítěti může odvádět pozornost od samotné aktivity (např. volte sjednocené barvy, ticho v mísnosti)
- DŮVĚŘUJTE dítěti - i ono si díky tomu začne věřit (i když bude zprvu nešikovné. Věřte, že to chce dělat správně a to ho žene mj. dál)
- NEOPRAVUJTE HO!
- Buďte trpěliví a dejte dítěti dostatečný čas na procvičování a opakování.
Aplikovat Montessori doma není o samotných pomůckách a aktivitách, ale především o způsobu myšlení. O určitém pohledu na vaše dítě.
Pohyb je život
Pohyb je veledůležitou složkou do budoucího vývoje. Zvláštností člověka (oproti zvířatům) je mj. to, že když se narodí, jeho pohyby nejsou koordinované a nedokáže je ovládat. Vědomé pohyby si osvojujeme postupně a ruce jsou velmi cenné nástroje naší inteligence. Pro správný rozvoj koordinovaného pohybu, jsou nezbytné podněty. Mezi pohybem a rozvojem duševního života je neustálá interakce – jak řekla M. Montessori: „pohyby vedené intelektem".
Tento článek pro Vás připravila:
Ambasadorka Rina
Rina je mámou dvouletého akčního týpka a dvou líných mopsíků. Před nimi posedlá cestováním, pracující v Česku i zahraničí. Její srdcovkou jsou knihy, dřevěné hračky, DIY aktivity a Montessori materiály, se kterými se setkala poprvé v Japonsku (2012). Montessori pedagogika jí je velmi blízká a bere ji jako nástroj v rodičovské cestě, než jako dogma. Má AMI asistentskou certifikaci pro věk 3-6 let, studuje pedagogiku a zaměřuje se na vzdělávání dětí.