„Senzitivní fáze přichází na chvíli, ale její přínosy trvají navždy.“
Maria Montessori
Senzitivní období pro řád nastupuje od narození do cca 4 let, přičemž většinou vrcholí kolem druhého roku. Řád a pořádek dává dětem (a nejen jim) pocit bezpečí a kontroly nad světem. Vztahují se k němu a pomáhá jim pochopit, jak svět funguje. Proto v montessori tak rádi říkáme, že jsou důležité rituály už od miminka. Že je důležité mít v domácnosti místo, kde dochází ke spánku, krmení, přebalování a hře. Dítěti to poskytuje pocit bezpečí a do budoucna je s Vámi schopno spolupracovat, protože se naučí, jak činnosti probíhají a co bude následovat. Takže například při přebalování Vám už malé pětiměsíční miminko pomáhá při vysvlékání třeba tím, že zvedne ruku.
Dítě v tomto senzitivním období může rozhodit i tak pro nás jednoduchá záležitost, jako to, že osuška visí jinde než obvykle. Mluvím z vlastní zkušenosti. Pokud se Vám dítě zdá nepružné v elementárních záležitostech, jako příklad výše, vězte, že se právě nachází v senzitivním období pro pořádek. Poznáte to mimo jiné tak, že je schopné se naprosto rozčílit, když uděláte večeři před koupelí ve vaně (i když to normálně bývá naopak), když přestavíte nábytek v obyváku, když nedovřete šuplík nebo třeba necháte boty rozhozené v předsíni….
Další důležitou oblastí, jak dětem v tomto období pomoci je, že každá věc má v domácnosti své místo. Proto využíváme mimo jiné otevřené police a aktivity na táccích. Nastavujeme pravidlo, že než se další aktivita vytáhne, ta předchozí se uklidí. Též dítě upozorňujeme dopředu, pokud dojde k nějaké změně typu přestavby pokojíčku, ale i výměny jídelní židličky nebo hrníčku, protože se rozbil.
Další způsob chování, který nám ukazuje, že je dítě v senzitivním období pro řád, je to, že začne přiřazovat, párovat, třídit, porovnávat nebo řadit předměty na základě podobných vlastností. Ze začátku to dělá hlavně podle barvy, tvaru nebo velikosti.
U přiřazování dítě k jednomu vzoru přiřazuje další (2D, 3D).
- Nejdříve dítě přiřazuje 3D model k přesně stejnému obrázku nebo přímo fotografii modelu
- Později přiřazuje model k reálnému obrázku
U párování dítěti dáme na začátek 4-6 objektů, kdy vždy 2 patří k sobě.
Párování mušlí
Třídění je už schopnost myšlení vyššího řádu, protože dítě musí určit společné a rozdílné vlastnosti a na jejich základě předměty roztřídit. Spoustu aktivit na třízení lze uskutečnit s běžnými věcmi z domácnosti nebo miniaturami od Safari. Především jde o to, aby byla aktivita kompletní a přehledná.
Třídění věcí dle místa, kde se používají
Aktivita může být nachystána tak, že loď se například páruje s mořem, auto se silnicí, apod. V zásadě můžete nachystat jakékoliv párování s čímkoliv. Jde především o to zvolit takové množství objektů, které dítě s ohledem na zkušenost zvládne. Že je dítě přehlcené poznáte tak, že objekty třeba začne rozhazovat.
Třídění miniatur od Safari ltd.
U nás je teď v kurzu třídění zvířat – dle stanoviště (voda, země, vzduch pro menší děti), dle prostředí, kde žijí (prales, savana, arktické oblasti apod), dle třídy, kontinentů… Na začátku můžete pomoci určit vlastnost, dle které má dítě třídit, později to nechat na něm.
Třídění modelů zvířat
Třídit dle mnoha atributů je možné např. zvířata
Porovnávat může dítě například 2 stejné předměty lišící se velikostí, odstínem barvy, hrubostí… Větší x menší světlý x tmavý, jemný x hrubý. Řadit může předměty podle rostoucí nebo klesající vlastnosti předmětu tedy např. odstínů jedné barvy od nejsvětlejší po nejtmavší nebo velikosti od nejmenší po největší apod.
Řazení odstínů barev
Přiřazovat lze předměty i podle barev. Nejprve začínáme jednoduchými předměty v základních barvách. Nenabízejte dítěti zpočátku více než 3 možnosti. Postupně dle schopností dítěte nabízíme pestřejší škálu barev a možností a postupně můžete přejít k přiřazování odstínů barev. Pro párování barev jsou skvělé barevné destičky, které jsou přímo nachystané pro jednotlivé fáze.
Řazení šišek dle velikosti
Asi Vás nepřekvapí, že tento typ činností trénuje kognitivní funkce a je tedy přípravou pro matematické myšlení. Pro děti je důležité vidět matematiku v každodenním životě, aby byly do budoucna schopné logicky a kriticky myslet, řešit problémy a rozhodovat.
Též je tento typ činností skvělý pro rozvoj jazyka, koncentrace, smyslu pro detail či jemné motoriky.
Dítě si rozšiřuje slovní zásobu, učí se vyjádřit své myšlenky popisem, na jakém základě postupovalo. Může nás samo překvapit, dle jaké vlastnosti předměty roztřídí a nás by ani nenapadla. Když jsou děti větší je fajn nahlížet na úkol z různých perspektiv. Dáte li třeba dítěti mandaly různých tvarů a barev, může je třídit dle barvy, odstínů, tvaru, výšky, šířky, hrubosti, šířky základny apod.
Různé druhy třídění umožňují např. mandaly
Rozvoj jemné motoriky při takových typech činností taky nelze opomenout. Nejdřív může pracovat rukama, poté pinzetou apod.
Další možnou aktivitou je, dát dítěti jeden předmět a říct ať donese druhý se stejnou vlastností a potom si popovídat, jak uvažovalo a postupovalo.
Jak vidíte, možností je spousta a není vždy nutností kvůli takovému typu aktivity cokoliv kupovat, pokud nechcete. Stačí využít věci z domácnosti, oblečení nebo třeba vyrazit do přírody.
Tento článek pro Vás připravila:
Ambasadorka Alena
Alena je maminka 2 dětí, která se již přes 4 roky věnuje s velkým zápalem montessori pedagogice a rodičovským tématům, která uvádí do praxe se svými dětmi. Zároveň pomáhá rodičům aplikovat montessori principy doma. Absolvovala také mezinárodní výcviky AMI asistent pro děti 0-3 a 3-6 let a mnohé další akreditované výcviky, semináře, přednášky a konference na téma montessori, výchova, smyslová integrace a neurovývojová stimulace.