Víte, jak vypadá hra s otevřeným koncem?
Je to opravdu hodně specifický způsob hry, který bych Vám ráda trochu přiblížila. Myslím, že je poměrně opomíjený a přitom má spoustu benefitů. K otevřené hře se využívají z velké míry Waldorfské hračky, ale nejen ty (můžete využít i řadu přírodních surovin).
Tento typ hraček je známý hlavně pod pojmem open ended toys a my jsme si ho hodně oblíbili. Docela lituji, že jsem je nezačala objevovat už se synem, když byl malinký. Nicméně začít se dá kdykoliv. Tyto hračky nejsou nijak omezeny věkem, jen způsob hry se mění. Navíc kolikrát si vyhrají i rodiče.
Ale teď už pomalu k jádru hry s otevřeným koncem. Jsou to hračky, které jde různě kombinovat. Dítě si s nimi může hrát podle vlastní představivosti. I vzhledově jsou neurčité, aby dítě vedly k vlastní kreativitě. Jsou to třeba dřevěné hračky od Targe (duha, špalíčky, půlkruhy, balanční kameny), ale i od řady dalších známých i méně známých výrobců. Mohou to být dřevění panáčci, u kterých nepoznáte pohlaví, rasu, věk, emoce – mohou být cokoliv, co budete chtít. Ale úplně na stejném principu funguje i Lego, z kterého také mohou děti postavit, co chtějí. V tom spočívá princip celé hry. Podle vlastní představivosti vytvořit, co nás napadne. Všechny tyto hračky rozvíjí imaginaci a kreativitu.
Někdy, je děti potřeba k otevřené hře vést. Některým stačí málo a některé potřebují ukázat možnosti hry. Jiné naopak přesně vědí, co chtějí postavit. Závisí to asi z velké míry na schopnosti samostatně kreativně myslet. Do hry můžeme zapojit i další materiály, které doma nalezneme (například šátky) nebo již zmiňované přírodniny.
Ze stejných kostiček a panáčků můžete vytvořit malý svět i kuličkovou dráhu.
S hrou s otevřeným koncem jsou spojené i tyto dva pojmy (a na www.google.com můžete najít spoustu inspirace).
Nabídka ke hře (invitation to play) – můžete také dětem vytvořit vlastní nabídku ke hře. Připravíte dětem něco, co je naláká pokračovat ve hře.
Malý svět (small world play) – je další možnost, kterou vám hračky s otevřeným koncem nabízí. Můžete s dětmi nebo pro děti vytvořit malý svět, přesně takový jaký budete chtít.
Benefity otevřené hry:
- rozvoj představivosti a kreativity
- vlastní a neotřelý způsob myšlení
- vede to k originálnímu řešení problému
- rozšíření slovní zásoby
- spolupráce při hře, tzn. rozvoj sociálního cítění
- a mnoho dalších
Já třeba vidím, jaký je rozdíl u mladší dcery (22 měsíců) a staršího syna (3,5 roku). Oba si se stejnou hračkou hrají jinak a to je na tom to, co se mi líbí. Pokaždé oceňuji, že jedna hračka má nepřeberné množství využití. Když bych to srovnala třeba se zvukovou hračkou z klasického hračkářství, tak například blikací telefon vždycky využijete, jako blikací telefon a těžko si bude dítě představovat, že je to něco jiného… Ale třeba z duhy od Targe vytvoříte různé balanční stavby, 2D zvířata, může to být most pro auta, mohou to být hory, tunel, s dalšími doplňky vytvoříte úžasné kuličkové dráhy, které děti milují, atd.
Také u dětí podporujete otevřenou hru?
Lenka
Tento článek pro Vás připravila:
Ambasadorka Lenka
Lenka je maminkou 3letého syna a 20 měsíční dcery. Montessori pedagogika jí byla vždy blízká, ale až s dětmi se jí začala podrobněji věnovat. Mimo aktivit Lenka píše také střípky z Montessori pedagogiky, které s tím úzce souvisí. Mezi ně patří témata připraveného prostředí, praktického života, pomůcek, ale někdy zabrousí i k Waldorfským hračkám. Montessori doma je pro ni především o přístupu, nastavení rodičů a pomůcky vnímá jako doplnění. Ráda na svém profilu zmiňuje sensory play (smyslové hry) nebo obměnu knihovny, jak sama popisuje... "Je to pro ní srdeční záležitost".